به‌روز شده در: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
logo
تازه های سایت
کد خبر: ۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
جهانگير الماسي بازيگر، كارگردان و عضو فرهنگستان هنر
در نشست همفكري دومين همايش هاليووديسم و سينما كه با حضور چند تن از سينماگران و صاحب نظران عرصه سينما برگزار گرديد، جهانگير الماسي، عضو فرهنگستان هنر، بازيگر، نويسنده و كارگردان سينما ضمن انتقاد از رسانه ملي به خاطر افراط در نشان دادن فيلم‌هاي آمريكايي و بعضي برنامه‌هاي متضاد با انديشه اسلامي، چنين روندي را مغاير با اهداف و ارزش‌هاي فرهنگي جامعه دانست و اظهار داشت در حالي كه ما می‌خواهيم در سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نقد سينماي هاليوود و آمريكا بپردازيم، اما شاهديم كه از تلويزيون خودمان مدام فيلم‌هاي آمريكايي به نمايش در آمده و همين نيز باعث می‌شود تا ابهامات و پرسش‌هايي در اذهان عمومي شكل گيرد. بنابراين اين دوگانگي در سياست‌ها و عملكردهاي فرهنگي قابل توجيه و قابل پذيرش نيست.جهانگير الماسي در اين جلسه گفت: متاسفانه در داخل كشور به دليل عملكرد بعضي از مديران فرهنگي، يك تبليغات وسيعي براي گرايش جوانان به سمت سينماي هاليوود وجود دارد. بنابراين بايد اول مشرب فكري هاليوود را براي جوانان داخلي بيان كنيم. هاليوود آن چنان كه ما به سينما نگاه می‌كنيم نگاه نمی‌كند. سينما در آنجا شو و بيزنس است، صنعت است، محل در آمد است. بخاطر همين در چنين سينمايي هم می‌توانند آدم‌ها را عريان كنند، هم خشونت به ورزند، هم دروغ بگويند، هم واقعيت مجازي بسازند و هم گذشته را تحريف نمايند، چنانكه همه اينها را بر عليه ما انجام داده اند. از حمله عقاب‌ها گرفته تا 300 و سنگسار ثريا و غيره و غيره. منتهي واقعيتي كه در هاليوود وجود دارد يك برنامه ريزي و طرح و نقشه جامع وجود دارد بطوري كه همه نهادهاي فرهنگي اجتماعي، سياسي و نظامي آمريكا با هاليوود هماهنگ هستند وهاليوود درآمريكا تنها و مستقل نيست. بنابراين بد نيست كه مردم و جوانان رابطه هاليوود با اف بي آي، سيا، پنتاگون و ساير دستگاه‌هاي سياسي و فرهنگي غرب را بشناسند. آنجا اينطور نيست كه من بنشينم و مثل اينجا طرحي را در خانه بنويسم و بياورم ارشاد و ببينم حالا تصويب می‌شود يا نمی‌شود. در آنجا تهيه كننده بر اساس مصالح ملي و منافع ملي كشورش و طبق سياست‌هاي اتخاذ شده توسط سياسيون پيش می‌رود و اهداف كشورش را از طريق فيلم و سينما در دنيا دنبال می‌كند. آنها از لحظه‌اي  كه شروع به نوشتن فيلمنامه می‌كنند، براي پخش آن در سراسر جهان نيز برنامه ريزي انجام می‌دهند. اما اينجا اگر به طوراتفاقي هنرمندي به شكل خودرو كار با ارزشي بسازد ما تازه او را درو می‌كنيم!
جهانگير الماسي افزود: ما تكليفمان با سينما در ايران مشخص نيست. صنعت است، هنر است، رسانه است؛ اقتصاد است، فرهنگ است، سرگرمي است؛ بياييم و ببينيم ما كه در برابردشمني به اين قدرت  می‌ايستيم چند در صد ازفيلم هايمان قابل مقابله با آنهاست و با برنامه ريزي وفكر درست شده اند. چقدر در اين زمينه برنامه ريزي و سرمايه گذاري داشته ايم. پس بايد از اين زاويه هم سينماي كشورمان را تقويت كنيم و نظم تازه‌اي  به آن ببخشيم. سي سال است كه با آمريكا داريم مبارزه می‌كنيم و صبح تا شب از راديو و تلويزيون مرگ بر آمريكا پخش می‌ كنيم و می‌گوييم نظام و فرهنگ آمريكا فلان و فلا ن و است اما تمام فيلم‌هاي آخر شب تلويزيون ما از سينماي آمريكاست. يك نكته عجيبي برايتان بگويم، در حالي كه ما خلقت را با توجه به مشرب فكري و ديني خود به درستي بر اساس اراده الهي می‌دانيم و جهان و هستي و انسان را آفريده حق تعالي می‌دانيم، اما شب‌ها شبكه چهار و مستند را نگاه بكنيد، در كمال تعجب می‌بينيم كه برنامه‌هاي ظاهراً علمي و مستندي از آنها پخش می‌شود كه نگاهشان به هستي و انسان بر مبناي تفكر و نگاه ماترياليستي است و تكامل را از نگاه ماترياليستي نشان می‌دهند. اين جوان ما اين وسط چكار می‌كند و چه اتفاقي برايش می‌افتد. جوان ما از صبح تا 12 شب يك چيزي از تلويزيون می‌بيند و از 12 شب تا 6 صبح يك چيز ديگر! برويد در سيماي مستند ببينيد! صبح تا شب برنامه می‌بينيم در باره آفرينش ، بعد آخر شب می‌شود تكامل! اين را جوان ما چطوري حل بكند.
جهانگير الماسي در ادامه ضمن انتقاد از وضعيت آموزشي در آموزشكده‌ها و دانشكده‌هاي هنري و سينمايي گفت: نظام آموزش هنري را ببينيد. تمام مدارس سينمايي ما سينما را از مشرب فكري آمريكا تعريف می‌كنند. در تمام دانشكده‌ها و آموزشكده‌هاي سينمايي اولين كسي كه معرفي و تعريف می‌كنند،آلفرد هيچكاك است. هيچكاك يك مهندس و كارگردان سينماست؛ خيلي هم خوب و خيلي هم ارزشمند است. اما ما نبايد بر اساس مشرب فكري ديگران حركت بكنيم. اين مشرب فكري چه ربطي دارد به ما! بنده می‌خواهم بهره برداري از ابزار سينما و زبان فيلم بهره برداري رسانه‌اي  بكنم تا به تبيين ارزش‌هايي بپردازم كه 1400 سال است به عمد مسكوت مانده‌اند  و اكنون بايد با پرچمداري ايران احيا شوند.اين بازيگر سينما همچنين افزود: چرا ما فيلمسازان آمريكايي و اروپايي مخالف سيستم آمريكا و هاليوود را به جوانان خود معرفي نمی‌كنيم. آيا فقط مايكل مور مخالف سيستم آمريكاست يا ده‌ها فيلمساز شاخص ديگر وجود دارند كه با آن سيستم و نگاه مخالف هستند اما اسمي از آنها اينجا برده نمی‌شود.
عضو فرهنگستان هنر همچنين از وجود تبعيض در سينماي ايران اظهار تاسف كرد .

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: